Erik Ahmasalo

Älä jätä kelkkaasi heitteille

KELKKA KESÄTELOILLE

(Artikkeli julkaistu MK-lehti 3 / 95)

Kelkkaa ei kannata unohtaa pihan perälle aivan noin vain, vaan muutamat pienet toimenpiteet varmistavat laitteen toimivuuden uuden kauden alkaessa.

Työ kannattaa aloittaa kelkan perusteellisella PESULLA. Joissakin kelkkatyypeissä pakoputken ja imupöntön poistaminen onnistuu helposti ja tämä kannattaa tehdä pesemisen helpottamiseksi. Paras tulos saadaan käyttämällä liuotinpesuainetta ja painepesuria. Pesurin voi korvata tiskiharjalla ja liuotinpesuaine on syytä huuhtoa pois lämpimällä vedellä. Puhtaasta rungosta ja rakenteista on myös helppo todeta mahdolliset kauden aikana tulleet vauriot ja murtumien alut. Puhdistuksen jälkeen on vuorossa VOITELU. Rasvaprässi käteen ja vaseliinia kaikkiin voitelukohteisiin. Vaseliinia on syytä painaa voitelukohteeseen niin paljon, että se syrjäyttää niveliin ja laakerointeihin kertyneen veden. Kesän lämpö ja laakerointikohteessa oleva kosteus ovat myrkkyä liukupinnoille, joten voitelu on tehtävä huolella. Voitelukohteet löytyvät ohjausrakenteista, etujousituksesta, telastosta ja vetoakselin vapaan pään laakeroinnista. Variaattorin akselilla on kaksi tärkeää kohdetta, jarrulevyn sovitus akseliin ja variaattorin kiinnitys akselille. Molempien pitää päästä liikkumaan akselilla ja kesäinen joutenolo ruostuttaa nämä komponentit paikoilleen, ellei säilöntävaiheessa suoriteta asiaankuuluvaa voitelua. Variaattori on jopa syytä käyttää pois paikaltaan niin, että sovitepinnat päästään kunnolla puhdistamaan ja voitelemaan. Ketjukotelon tai vaihdelaatikon öljyt kannattaa kesäksi vaihtaa, näin vanhaan öljyyn kertynyt kosteus ja epäpuhtaudet eivät pääse syövytyshommiin varastoinnin aikana.

MOOTTORIN osalta huolellinen kesävarastointi on kaikkein tärkein. Lukemattomia kampiakselin runko-ja kiertokangen alalaakeri vaurioita aiheutetaan kesäsäilytyksen aikana. Moottori käytetään lämpimäksi ja kelkoissa joissa on tuoreöljyvoitelu voidaan moottoriin antaa ylimääräinen annos öljyä kääntämällä käsin öljypumpun kyljessä oleva kaasun asentoa seuraava vipu maksimiasentoon. Moottorin kierroksia voidaan samalla hivenen nostaa. Tällä tavoin moottoria käytetään pari minuuttia, näin saadaan kampikammioon ja kampiakselille riittävä öljykylpy. Primer-pumpulla voidaan myös pumpata öljyä moottoriin, kun irrotat pumpun imuletkun ja yhdistät pumpun imupuolelle öljyastiassa olevan letkun. Parikymmentä painallusta riittää moottorin öljyämiseen.

Sylinterit ja männänrenkaat voidellaan tulpan rei'istä kaadetulla öljyllä ja konetta on käsittelyn jälkeen hyvä pyöräyttää pari, kolme kierrosta. Voiteluaineeksi käy kelkassa normaalisti käytettävä seosöljy. Markkinoilla on myös saatavana erikoisesti säilytykseen tarkoitettuja suojaöljyjä. Spraypullossa oleva öljy voidaan suihkuttaa moottoriin, kun irrotat moottoriin menevän primer-pumpun letkun ja suihkutat letkuun öljyä niin, että moottori sammuu. Teetpä niin tai näin tarkoitus on kuitenkin saada moottorin sylinteripintoihin ja kampiakselin laakereille riittävä suojaava öljykerros mahdollista kondenssikosteutta vastaan.

POLTTOAINEJÄRJESTELMÄN huoltotyöt ovat vähäiset. Tankki kannattaa tyhjentää jo paloturvallisuudenkin vuoksi, erityisesti jos kelkka säilytetään sisällä. Toisekseen bensiini ei varastoinnin aikana juurikaan parane. Kaasuttimien kohokammioiden pohjaproput käytetään auki ja kohokammiot tyhjennetään. Samalla saadaan kammioiden pohjalle kertynyt vesi pois ja näin vältytään mahdollisilta syöpymiltä.

Mikäli kelkassasi on AKKU, se on syytä irrottaa kesän ajaksi. Akku pestään, nestemäärä tarkistetaan ja akku ladataan täyteen max. 2 amp. virralla. Akku on parasta säilyttää viileässä paikassa kesän yli. Erityisesti polttoaineensuihkutuksella varustetut kelkat vaativat hyväkuntoisen akun toimiakseen häiriöttä.

TELAMATON kiristyksen löysääminen ei ole tarpeen. Se kuorma mikä matolle tulee kiristyksestä on vähäinen verrattuna ajotilanteessa tuleviin kuormituksiin. Maton soljet sen sijaan ruostuvat helposti, joten suihkaus silikoniöljyä solkirivistöön lisää solkien elinikää.

Ennenkuin kelkka peitetään SÄILYTYSPAIKKAAN on järkevää suihkuttaa ohutta suojaöljyä moottoritilaan, runkorakenteisiin ja jousituksen rakenteisiin. Kaikki ohjauksen ja jousituksen nivellaakerit ansaitsevat erityisen huolellisen kohtelun. Variaattorin hihna kannattaa poistaa ja samalla kytkin ja variaattori voidellaan huolto-ohjeiden mukaisesti. Pakoputkisto ja äänenvaimennin on syytä öljytä huolellisesti, sillä ne ovat erittäin herkkiä ruostumaan. Kelkan takaosa nostetaan irti alustasta siten, että telamatto on vapaana. Suksia ei myöskään kannata jättää maata vasten, vaan laudanpala alle ja öljysuihku varmistamaan, ettei ruoste pääse raiskaamaan. Mikäli kelkka säilytetään ulkona se on syytä peittää huolellisesti. Kelkkapeitto on hyvä, mutta normaali pressukin käy. Auringon paiste ei tee hyvää kumiosille ja jotkut muoviosat, kuten tuulilasi, saattaa kärsiä kuumasta paahteesta. Olen yllä esitellyt muutamia yleisluonteisia vinkkejä kelkan kesäsäilytyksestä. Kannattaa kuitenkin kysyä oman kelkkamerkkisi kauppiaalta, josko hänellä on jotain erityisiä ohjeita kelkkasi suojaamiseksi.